Herrmann - Karl-Ernst Herrmann

Karl - Ernst Herrmann

regie / licht / decor & kleding

Theatermaker Karl-Ernst Herrmann is decorateur, kostuumontwerper en ook al jaren  operaregisseur. Sinds hij aan het eind van het eerste seizoen van Gerard Mortier, in de Munt La Clemenza di Tito (1982) regisseerde, wordt hij door de internationale pers beschouwd als één van de belangrijkste regisseurs-decorateurs van het ogenblik. Karl-Ernst Herrmann werd in 1936 geboren in Neukirch / Oberlausitz. Hij studeerde bij graficus Rudi Wagner in Berlijn en later aan de Hochschule für Bildende Künste en bij Prof. Willi Schmidt. Zijn carrière als regisseur begon in 1961 aan het Stadttheater Ulm.

Na Bremen waar hij voor het eerst met opera geconfronteerd wordt, komt hij in contact met Peter Stein. Hun jarenlange samenwerking begon 1969 met Im Dickicht der Städte van (*Bertolt Brecht), meteen een schot in de roos. Hetzelfde jaar werkte hij ook met Claus Peymann scheep aan Richard III van (*Shakespeare). Vooral met deze twee regisseurs heeft Herrmann tot vandaag heeft samengewerkt. Sedert zijn engagement aan de Berliner Schaubühne werkte hij als regisseur met Peter Stein aan historische werken zoals Peer Gynt, Prinz von Homburg, Geschichten aus dem Wienerwald, Grosse und Klein, Oresteia, Sommergäste. Met Claus Peymann werkte hij bij verschillende theaters aan o.a Der Ignorant und der Wahnsinnige en Ritter, Dene, Voss (Salzburger Festspiele), Der Theatermacher, en Der Sturm (Burgtheater Wien).

Na 1978 ging hij meer freelance werken met o.m. Luc Bondy Kalldewey, Farce en Triumph der Liebe  aan de Schaubühne Berlin en aan Cosi fan Tutte in de Munt. Intussen werkt hij in de Hamburgische Staatsoper o.a. aan Evgenji Onegin, voor hij als regisseur debuteerde met La Clemenza di Tito in Brussel. Sedert dit ophefmakende debuut volgden niet minder belangrijke ensceneringen van Don Giovanni, La Finta Giardiniera, La Traviata, Orfeo ed Euridice en Die Entführung aus dem Serail, producties die de naam van de Munt ver over de grenzen bekendheid brachten. Met Don Giovanni gasteerde hij reeds in Parijs en Lausanne en met La Finta in Wenen, Salzburg, Antwerpen, Amsterdam en Berlijn. K-E Herrmann werkte tot nu toe voor zijn operaproducties steeds met  Ursel Herrmann, en Geoffrey Layton. In mei 1989 ging in Wenen onder zijn leiding de nieuwe productie van Die Entführung aus dem Serail in première een coproductie tussen de Wiener Staatsoper en de Munt. Een andere coproductie was Die Zauberflöte voor het Mozartjaar 1991, gecreëerd in Salzburg en in het kader van de Brusselse Mozartcyclus in april / mei 1991 te zien in de Munt. La Finta Giardinieri ging in maart 1990 naar de Brooklyn Academy of Music te New York. 

Tijdens het Festival van Salzburg 1992 verzorgde hij een nieuwe productie van La Clemenza di Tito. In 1993 maakte hij de decors  bij het Zuidelijk Toneel onder regie van Ursel Herrmann. Voor de Salzburger Mozartwoche regisseerde hij Ombra Felice (1994).     
 

*  La Traviata (*Verdi)(Brussel 21-06-1994 / De Munt / La Monnaie)(regie / decor & kleding / licht)  

*  Il Turco in Italia (*Rossini)(Brussel 04-01-1996 / De Munt / La Monnaie)(regie / decor & kleding / licht)  

*  La Traviata (*Verdi)(Düsseldorf 23-09-1998 / Oper am Rhein)(regie / decor & kleding / licht)