Gounod - Charles Gounod

Charles Gounod.jpg

componist


* Parijs 17-06-1818
† Saint Cloud 18-10-1893

De Franse componist Charles Gounod werd in Parijs geboren. Hij was de zoon van een kunstenaarsechtpaar. Zijn vader was kunstschilder, zijn moeder een begaafd pianiste. Zijn eerste pianolessen kreeg hij dan ook van zijn moeder, en daarna van Reicha. In 1836 ging hij naar het conservatorium en leerde daar compositie van o.a. Halévy, Berton, Paer en Laseur. Drie jaar later in 1839 werd Charles Gounod onderscheiden met de Prix de Rome, met de cantate Fernand. In Rome bestudeerde Gounod drie jaar lang o.a. de oude polyfone Italiaanse kerkmuziek. Deze kerkmuziek zag hij als de meest ideale. Zijn belangstelling ging speciaal uit naar de composities van Da Palestrina.

Via Oostenrijk en Duitsland reisde Charles Gounod terug naar Parijs, waar hij een aanstelling kreeg als organist en koordirigent van de kerk de Missions Etrangères. Hier werd hij sterk beïnvloed door een religieus mysticisme. Hij overwoog zelfs toe te treden tot een van de orden. In 1846 ging hij theologie studeren, maar uiteindelijk bleek toch de aantrekkingskracht van de muziek groter te zijn. De ontmoeting met de zangeres Pauline Viardot maakt dat hij afstand neemt van de religie, en dat hij zich dan weer met meer wereldse muziek bezig houdt. Hij bestudeerde de Duitse klassieken en Mendelssohn, Schumann en Berlioz. Van 1852-1860 was hij leider van het Orphéontheater.

Vanaf 1851 ontstonden opera's, waarvan Faust (1859) hem heel beroemd maakte. De opera`s die hij hierna maakte waren niet erg in trek. Alleen Mireille in 1864 opgevoerd in verminkte en veranderde vorm, (in 1939 weer hersteld door H. Busser en R. Hahn tot de oorspronkelijke partituur). Later kwam hij met Roméo et Juliette dicht in de buurt van het hoge muzikale niveau van Faust.

Tijdens de Frans-Duitse oorlog vluchtte Gounod naar Engeland. Tussen 1870 en 1875 legde hij daar de grondslag van wat later de Royal Choral Society zou worden. In zijn laatste levensjaren schreef hij naast opera's liederen en vooral veel religieuze muziek, die over het algemeen conservatief was, daarnaast sentimenteel en uit op effect. Door zijn muziek blijft de romantiek voortduren en lijkt het alsof de Duitse en Franse muziek van die tijd samen smelten tot een eenheid, in het genre van Schumann.

Zijn instrumentale werk sluit zeker aan bij dat van Mendelsohn. Tijdens zijn turbulente leven had hij dikwijls problemen met zijn uitgevers, echtgenotes en ander vrouwen. De invloed van Gounod was groot, vooral op Massenet. Charles Gounod overleed in 1893 in Saint Cloud.     

 

Opera`s  

Sapho (1851) Parijs  

La Nonne sanglante (1858)
naar M.Lewis Parijs  

Le Médicin malgré lui (1858)
naar Molière Parijs  

Faust (1859)
Libretto van Jules Barbier en Michel Carré.
Opera in 5 aktes.
Plaats en tijd. Duitsland, 16e eeuw.
Première. Parijs (Théâtre-Lyrique) op 19-03-1859.  

Philémon et Baucis (1860) Parijs   \

La Colombe
(1860)
naar La Fontaine Baden-baden  

La Reine de Saba (1862)  

Mireille (1864)
Libretto van Michel Carré, naar het volksverhaal Mirèio van Frédéric Mistral.
Opera in 5 aktes.
Plaats en tijd. Ziud Frankrijk, 19e eeuw.
Première. Parijs (Théâtre-Lyrique) op 19-03-1864.  

Roméo et Juiliette (1867)
Libretto van Jules Barbier en Michel Carré.
Opera in 5 aktes.
Plaats en tijd. Verona, 14e eeuw.
Première. Parijs (Théâtre-Lyrique) op 27-04-1867.  

Cinq - Mars(1877)
naar A. de Vigny Parijs  

Polyeucte(1878)
naar Corneille Parijs  

Le Tribut de Zamora (1881) Parijs  

Ivan le Terrible (1857)
Niet afgemaakt en vernietigd.  

Maître Pierre (1877)
niet afgemaakt 

Andere werken 

toneelmuziek  o.a. Bürger als Edelmann, naar Molière

symfonieën 

kamer en klaviermuziek

talrijke koorwerken
, waaronder Messe solennelle Sainte - Cécile

oratoria,
o.a. La Rédemption (1882), Mors et Vita (1884)

meest bekende werk, Ave Maria