Bellini - Vincenzo Bellini

Vincenzo Bellini a-e

componist

*  Catania (Sicilië)   03-11-1801 
†  Puteaux (bij Parijs) 23-09-1835

In tegenstelling tot Rossini schreef Vincenzo Bellini opera's met lyrische en expressieve muziek. Wagner en Chopin waren grote bewonderaars van deze Italiaan. Vincenzo Bellini werd geboren in Catania (Sicilië) op 3 november 1801. Hij begon zijn muzikale studie aanvankelijk binnen het gezin. Zijn vader was organist. Als jongeman won hij met zijn kerkelijke muziek een beurs, om aan het Koninklijk Conservatorium van Napels te gaan studeren waar hij acht jaar verbleef. Hier studeerde hij bij Nicola Zingarelli en leerde er de werken van Haydn, Mozart en Pergolesi grondig kennen.

De Napolitaanse opvoering van Semiramide (1824) van (*Rossini) maakte op Bellini grote indruk. Vanaf dit moment wijdde hij zich geheel aan het toneel. In deze periode oogstte hij veel succes met zijn eerste opera, Adelson e Salvini die hij schreef op 24 jarige leeftijd. Tijdens de opvoering zat de directeur van het Scala tussen het publiek. Deze vroeg hem een opera te componeren voor het San Carlo Theater in Napels. Ook dit werk, Bianca e Fernando (1826) werd een succes. Niet lang daarna ontmoette hij de impresario Domenico Barbaja, die de jonge componist de opdracht gaf om voor de Scala van Milaan een opera te componeren. Dit werd Il Pirata (1927). Il Pirata werd niet alleen een succes voor Bellini, maar ook voor twee zangers Rubini en Tamburini.

Na de opvoering van dit stuk was hij een beroemde componist. Met dit werk begon voor Bellini's de nauwe samenwerking met de librettist Felice Romani, die meer dan honderd libretto's schreef. Deze samenwerking was voor beiden zeer succesvol wat leidde tot de opera`s La Strangiera (1829), I Capuleti e i Montecchi (1830) en vooral La Sonnambula en Norma (beide 1831).

Een minder goede eigenschap van Vincenzo was zijn jaloersheid tegenover zijn collega-componisten, vooral ten opzichte van Donizetti die in staat was in een paar maanden een opera te schrijven. Bellini componeerde veel trager. Maar als hij te haastig schreef, verloren zijn werken aan kwaliteit. Dit uitte zich in zijn opera Zaïra, die hij voor Parma schreef. Het werd een flop.

Ook met Beatrice di Tenda gebeurde dit, wat leidde tot onenigheid met Romani. Bellini vertrok uit Italië, reisde eerst naar Londen en vestigde zich vervolgens in Parijs, waar hij een geziene gast was in het kunstenaarsmilieu. Hier oogste hij zijn laatste, en misschien ook zijn grootste succes met  I Puritani (1835), een opera over Cromwell. Enkele maanden na de première van deze opera, in het najaar brak de pest uit in Parijs. Bellini vertrok naar Engeland, maar het was al te laat. Enkele maanden na de première overleed de componist. Hij stierf er in het buitenhuis van een rijke Engelse vriend, op 23 september 1835, slecht 34 jaar oud.   

opera's  

Adelson e Salvini (1825) 
Libretto van Andrea Leone Tottola, naar Th. M. de Baculard d'Arnaud und P. Delamarre. 
Opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Ierland, 1600.
Première. Napels, (Teatrino del Conservatorio S. Sebastiano ) op 11-02-1825.

Bianca e Femando (1826/1828)  
Eerste versie. (Bianca e Gernando 1826)
Libretto van Domenico Gilardoni, naar Bianca e Fernando alla tomba di Carlo IV, duca di Agrigento door Carlo Roti
Romantische opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Romantiek 1820-1869.
Première. Napels, (Teatro San Carlo ) op 30-05-1826.

Tweede versie. (Bianca e Fernando 1828)
Libretto van Felice Romani.
Romantische opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Romantiek 1820-1869.
Première. Genua, (Teatro Carlo Felice ) op 07-04-1828.

Il Pirata (1827)
Libretto van Felice Romani, naar het toneelstuk "Bertram, The Castle o St. Aldobrando" van de Ierse schrijver R.C. Maturin.
Romantische opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Siciliaans kasteel Caldora
Première. Milaan, (Teatro alla Scala) op 27-10-1827.   

La straniera (1829) 
Libretto van Felice Romani, naar het werk "L`étrangère" (1825) door Charles-Victor Prévot, Graaf d`Arlincourt.
Opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Bretagne, rond 1300 op het kasteel Montolino en omstreken.
Première. Milaan, (Teatro alla Scala) op 14-02-1829

Za
ïra (1829) 
Libretto van Felice Romani, naar de tragedie Zaïre door Voltaire (1732).
Opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Het paleis van Orosmane van een Sultan uit het Midden Oosten.
Première. Parma, (Teatro Regio di Parma, destijds Nuovo Teatro Ducale) op 16-05-1829  

I Capuleti e i Montecchi (1830)
(Giulietta e Romeo)   
Libretto van Felice Romani, Romeo and Juliet van Shakespeare, bewerkt door Nicola Vaccai. 
Opera in vier aktes en vijf tonelen.
Plaats en tijd. Verona13e 14e eeuw.
Première. Venetie, (Teatro La Fenice) op 11-03-1830.  

La Sonnambula (1831)  (de slaapwandelaarster)
Libretto van Felice Romani, naar het ballet-panomime La  Sonnambula d`un nouveau Seigneur (1827) van Eugene Scribe.
Opera Semiseria in drie aktes.
Plaats en tijd. Dorp in Zwitserland, begin 19e eeuw.
Première. Milaan, (Teatro Carcano) op 06-03-1831. 

Norma (1831)
Libretto van Felice Romani, naar de tragedie Norma van Louis Alexandre Soumet (1831)
Lyrische opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Gallië, door de Romeinen bezet; 50 jaar voor Christus. 
Première. Milaan, (Teatro alla Scala) op 26-12-1831.  

Beatrice di Tenda (1833)   

I Puritani (1835) (De puriteinen)
Libretto van Carlo Pepoli naar het drama Têtes rondes et Cavaliers (1833) van Jacques Ancelot en Saintine (Joseph-Xavier Bonoface).
Gebaseerd op een roman van Sir Walter Scott.
Opera Seria in 3 aktes en 5 tonelen.
Plaats en tijd. Nabij Plymouth (Engeland) Engelse Burgeroorlog, rond 1650. 
Première. Parijs (Théâtre Italien) op 25-01-1835.  

 

andere werken

geestelijke vocale muziek

liederen

aria`s

Instrumentale muziek   
 

De opera's van Bellini zijn nadrukkelijk en getuigen van een romantisch pathos. Serene melodieën, ontroerend zonder dramatisch te zijn en met een verheven waardigheid en diepe fijngevoeligheid. Zijn sopraan-aria's worden dikwijls vergeleken met de nocturnes van Chopin. Helaas zwakt de begeleidingde kracht af van de mooie melodieën. Ook al mist hij de bruisende kracht van Donizetti of Rossini en het dramatische van Verdi, mogen we hem toch zien als een groot componist.

Het bewijs hiervan is het grote succes dat hij oogstte met zijn opera's. Met zijn prachtige melodieën oefende Bellini enorme invloed uit op zowel operacomponisten (Verdi, Wagner) als op instrumentale componisten (Chopin, Liszt). Bellini is helaas te jong gestorven. Als hij langer had geleefd zou hij de mogelijkheid hebben gehad om net zo groot te worden als Verdi.