Constable - Paule Constable



 

licht




Paule Consteble studeerde in Londen Engels en drama aan het Goldsmiths College.
Terwijl zij in de musicalwereld werkte begon zij zich te specialiseren in lichtontwerp.
Zij verzorgde de belichting voor Night Songs, Boy gets Girl, Ashes to Ashes, Mountain Language, Dublin Carol, The Weir, The Glory of Living (Royal Court), Amadeus (die genomineerd werd voor een Olivier Award in 1999, Los Angeles en Broadway), The Seagull, Tales from Ovid, The Dispute, Beckett Shorts, The Mystery Plays, Spring Awakening, Uncle Vanya (eveneens genomineerd voor een Olivier Award in 1999 Royal Shakespeare Company), en talloze andere werken.
Voor het Théâtre de Complicité deed zij de belichting van Out of a House Walked a Man, The Three Lives of Lucy Cabrol, A Minute too Late et The Street of Crocodiles (waarvoor zij genomineerd werd voor een Olivier Award).
Voor de opera verzorgde zij de belichting van La Finta Semplice, Così fn Tutte, The Rape of Lucretia, The Rake's Progress, Alcina en Manon (ENO), Don Giovanni, La Traviata, Sweeney Todd en Die Zauberflöte (Opera North), Fidelio (International Festival of Arts van Nieuw-Zeeland).
Ook bij de Scottish Opera, de Guildhall School of Music and Drama Londen, de Classical Opera, de Garsington Opera, de New Kent Opera, de Glyndebourne Festival Opera, en de Glyndebourne Touring Opera toverde zij met licht.
Zij realiseerde eveneens het lichtontwerp voor Oliver Hindle's choreografie Bright Young Things met het Birmingham Royal Ballet, Die Zauberflöte, Macbeth en Rigoletto in Covent Garden.
Voor de opera stonden in het seizoen 2003-2004 in haar agenda, Het sluwe vosje (*Janácek), Faust in Covent Garden, Les Contes d'Hoffmann op de Salzburger Festspiele, Semele in het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs en Manon in de opera van Houston.

 

* Agrippina (*Händel) (Brussel 11-09-2003 / La Monnaie)