Rameau - Jean-Philippe Rameau

Jean - Philippe Rameau p-t

componist


* Dijon  25-09-1683
† Parijs  12-09-1764

Frans componist en muziektheoreticus. Over zijn jeugd is weinig bekend. Zijn vader was organist in Dijon. Na zijn middelbare studies begon hij aan een muzikale loopbaan. Eerst aan een Jezuïtensemenarie, en om de Italiaanse muziek te leren kennen ging hij in 1701 naar Milaan. In 1702 keerde hij terug in Avignon, en daarna kwam hij in Clermont - Ferrand als organist in de kathedraal. In 1706 ging hij naar Parijs, waar hij organist was van de Jezuïten in de reu Saint - Jacques. Hij publiceerde zijn eerste boek  "de pieces pour clavecin".

Toen hij niet werd aangenomen voor een organistenplaats aan de Ste - Madeleine de  la Cité, ging hij terug naar Dijon, en volgde zijn vader op in de kathedraal de Notre Dame. In 1913 ging hij weer naar Lyon en 1715 weer terug naar Clermont. In deze periode schreef hij voornamelijk kerkmuziek en publiceerde hij ook het eerste deel van zijn muzikale hoofdwerk, "Traite de L' harmonie" (1722). Het werk verwekte opschudding.

In 1723 vestigde hij zich definitief in Parijs, waar hij de volgende jaren als zelfstandig kunstenaar leefde. Vergeefs solliciteerde hij bij de Saint - Paulkathedraal naar de baan van organist. In deze tijd genoot Rameau voornamelijk bekendheid als muziektheoreticus. Toen hij La Pouplinières, pachter van belastingen ontmoette kon hij dankzij de invloed van deze mecenas zijn eerste lyrische werk opzetten, Hippolythe et Aricie (1733). Bij de première kreeg hij veel kritiek van de aanhangers van Lully.

Rameau is dan 50 jaar en zijn librettist, Abbé Simon Joseph Pellegrin is 70. Onverschillig voor deze kritiek ging Rameau verder met componeren, Les Indes galantes (1735), volgens de componist geïnspireerd door Lully. Castor et Pollux (1737), en Dardanus (1739). Al deze opera's werden door het publiek enthousiast onthaald. De musicus bleef echter ook prachtige muziek - theoretische werken publiceren en componeerde een opmerkelijke bundel  "Pieces de clavecin en concert"  (1741).

22 jaar lang dirigeerde Rameau het privé-orkest van de rijke La Pouplières. Hij woonde zelfs enige tijd bij hem en maakte daar bijna 30 werken voor theater (opera en ballet). Nadat hij benoemd was tot compositeur du cabinet du Roi, schreef Rameau samen met Voltaire La princesse da Navarre (1745) ter gelegenheid van het huwelijk van de kroonprins met Maria Theresia van Spanje. Zijn hoogtepunt van roem beleefde Rameau in 1752, het jaar van de  "Querelle des Bouffons" . De opkomende generatie van intellectuelen zag echter niets meer in de traditionele Franse muziek. Zij gaven de voorkeur aan de luchtigere moderne Italiaanse opera Buffa. Rameau werd het mikpunt van hun kritiek, o.a. die van Rousseau.

Rameau liet zich hierdoor niet al te zeer in de war brengen. Terwijl hij zich heftig verdedigde tegen degenen die hem miskenden, zette hij onverminderd zijn werk voort. Als componist  Les paladins, een operaballet (1760) en als theoreticus, met een muziekmethode voor blinden. Hij vond zelfs nog de kracht om met hartstocht een werk over het ontstaan van de wetenschap te schrijven en een  "Lettre aux philosophes concernant les corps sonores et la sympathie des sons".

Kort voor zijn dood werd hij verheven in de adelstand. In augustus 1764 werd hij getroffen door een aanval van tyfus en scheurbuik. Hij overleed tijdens de voorbereidingen van zijn laatste opera, Les BorJades op 12-09-1764.

 

Opera`s  

Samson (1733)  

Hippolythe et Aricie (1733)  

Castor et Pollux (1737)  
Libretto van Pierre - Joseph Bernard
Drama met een proloog en 5 aktes
Plaats en tijd, Griekenland, mytische tijd
Premièrre. eerste versie,   Parijs ( Opêra Palais Royal ) 24-10-1737
Premièrre. tweede versie, Parijs ( Opêra Palais Royal ) 11-01-1754

Dardanus (1739)  

Zaroastre (1749)  

Linus (1751)  

Les BorJades (1750)  


Opera - ballet

Le temple de la Gloire (1745)

Les Fêtes de Polymnie (1745)

Le suprise de l`amour (1748)

La guirlande (1751)

Les paladins (1760)  

 

andere werken

theaterstukken

balletten

kerkmuziek

cantates

klavecimbel - muziek

kamermuziek