Viva la Mamma

Viva la Mama.jpg

Gaetano Donizetti

 


(Le convenienze ed inconvenienze teatrali)
(De goede en slechte manieren)


(Krefeld 10-04-2011 / Theater Krefeld)


Libretto onder de titel van Le convenienze teatrali (de eerste versie)
Opera giocoso in één acte
Plaats en tijd,
Napels (Teatro Nuovo Naples) 21-11-1827.
 
Libretto onder de titel van Le convenienze ed inconvenienze teatrali (Italiaans) door Domenico Gilardoni naar het werk ´Le convenienze teatrali` van Simoneo Antonio Sografi.
Opera giocoso in twee actes
Plaats en tijd,
Première. Milaan (Teatro alla Cannobiana) 20-04-1831

Libretto onder de titel van Viva la Mamma.(Moderne bewerking)
Opera giocoso in twee actes
Plaats en tijd,
Première. 1964 (waarna nog meerdere variaties volgden)
Première. Monte Carlo (The Opera of Monte Carlo) ??-05-2004

CORILLA SANTINECHI (prima donna)sopraan
STEFANO (haar man)bas
BISCROMA STRAPPAVISCERE (dirigent)(letterlijk strijkstok moordernaar)bariton
DONNA AGATA (Luigia`s moeder)bariton
LUIGA BOSCHI (tweede vrouw)sopraan
DOROTEA CACCINI (eerste vrouw)mezzosopraan
GUGLIELMO ANTOLSTOINOFF (eerste tenor/Duitser)tenor
CESARE SALZAPARIGLIA (drogist en dichter)bariton
IMPRESARIObas
DIRECTEUR VAN HET THEATERbas
soldaten serveerders en werklui 
Inhoud

Het verhaal (een parodie over het operabedrijf en zijn verwende, verwaande artiesten) is op zich al hilarisch door de onmogelijke eisen van de zangers. En dan bewerken ook nog de componist en de librettist de oorspronkelijke opera tot een klucht. Voor de Italiaanse supermamma is een bijzondere rol bedacht. Zij vindt dat haar dochter een virtueus duet moet krijgen met de primadonna; kost wat kost.

De potige moeder die de naam Agata draagt werd door Donizetti bedacht voor een travertietenrol. Mamma is de spil van de opera, een forse verschijning met een zware stem die bovendien nog expres vals zingt. De dialogen tussen de acteurs zijn origineel, koddig en slagvaardig. Het is toegestaan om uitbundig te lachen tijdens hun discussie´s en debatten.

Akte I
In het Theater Rimini wil een reizend operagezelschap de opera "Romus und Ersilia" op de planken zetten. De première is in zicht. De impresario wil de generale repetitie houden, maar stuit op allerlei problemen. De componist en de librettist zijn het niet eens met elkaar. De prima donna wil schitteren, aangemoedigd door haar onderdanige echtgenoot Stefano met wie zij wil samenspelen. De tweede zangeres Luigia en de tenor Guglielmo voelen zich achtergesteld. Luigia`s moeder Mamma Agata, vindt dat haar dochter een belangrijke duet met de primadonna verdient. De prima donna vindt dit maar niks. Er wordt ook geruzied over de affiche, wie komt er bovenaan te staan?

Ook het koor en de dansers zijn het oneens. Als dan ook nog het bericht komt dat er geen subsidie zal worden gegeven dreigt de hele opera niet door te gaan. De mezzosopraan Dorotea heeft genoeg van dit circus en vertrekt. Mamma Agata grijpt haar kans om eindelijk met haar diepe stem als zangeres op de buhne te staan. Zij biedt zich aan als vervangster van Dorotea. Na de eerste oefening met de tenor slaat de schrik toe. Geschrokken van de stem van Mamma Agata verlaat de beroemde tenor Guglielmo het toneel. Stefano neemt zijn rol over. Luigia en Mamma komen te weten dat de Impressario de uitvoering waarschijnlijk niet kan financieren. De spelers komen in opstand en willen zonder voorschot niet verder oefenen.
Akte II
De Impressario overtuigt Mamma ervan dat zij haar sieraden moet verpanden in ruil voor een daadwerklijk optreden. Er wordt aktief verder geoefend en Luigia gaat haar moeders koffer met sieraden halen. Stefano die een speciaal voor hem geschreven aria krijgt toegewezen probeert zij zenuwen met alcohol in bedwang te krijgen. De primadonna zingt haar tweede aria en het koor oefent de Triomfmars. Mamma eist dat haar middelmatig begaafde dochter de rol van de primadonna mag overnemen.
De stad laat weten dat de subsidie volledig wordt geweigerd. Na de radeloosheid en woede is iedereen toch blij dat er een oplossing is gevonden. De première is gered en loopt goed af. Een streek door de rekening van de stad.


De gestelde vragen in deze opera zijn ook nu nog relevant.
1) Op welke manier zijn de artiesten belangrijk voor het gezelschap?
2) Worden ze geaccepteerd, getollereerd of ook getoetst?
3) De artiesten en de kunst, zijn zij een belangrijke bijdrage voor de stad?
4) En tot slot, hoeveel wil men uiteindelijk betalen voor een operavoorstelling?

In zijn tijd wist Donizetti al dat kunst geld kost.
We mogen een blik werpen achter de coulissen, waar we alle cliché`s over theatermensen in het algemeen, en operazangers en hun humeur en gemaakte maniertjes kunnen gade slaan.


(Krefeld 10-04-2011 / Theater Krefeld)

KENNETH DURYEA dirigent
CHRISTIAN TOMBEIL regie
MATTHIAS NITSCHE
decor
GABRIELE WASMUTH kleding
BEVERLY EMMONS licht
LOUIS BUSKENS koor
bezetting  
DEBRA HAYS / ISABELLA RAZAWI Corilla Santinecchi (prima donna)(sopraan)
TOBIAS SCHARFENBERGER Stefano (haar man)(bas)
SUSANNE SEEFING Luiga Boschi (tweede vrouw)
MATTHIAS WIPPICH
Biscroma Strappaviscere (componist/dirigent)(bariton)
HAYK DEINYAN                          
Donna Agata (Luigia`s moeder)(bariton)
LILIA TRIPODI
Dorotea Caccini (eerste vrouw)(mezzosopraan)
KAIRSCHAN SCHOLDYBAJEW Gulielmo Antolstoinoloff (eerste tenor/Duitser)(tenor)
THOMAS PETER     Cesare Salzapariglia (drogist en dichter)(bariton)
CHRISTOPH ERPENBECK Impresario (bas)
  Directeur van het theater (bas)
  soldaten serveerders en werklui