Norma

Norma o.jpg

Vincenzo Bellini    

 

(Eindhoven 27-06-1999 / Muziekcentrum Frits Philips)(concertante)

(Düsseldorf 27-05-2003 / Deutsche oper am Rhein)

(Bonn 31-03-2013 / Oper der Stadt Bonn)

Libretto van Felice Romani, naar de tragedie Norma van Louis Alexandre Soumet. (1831)
Lyrische opera in twee aktes.
Plaats en tijd. Gallië, door de Romeinen bezet; 50 jaar voor Christus. 
Première. Milaan (Teatro alla Scala) op 26-12-1831.  
 

NORMA (hogepriester van de Druïdentempel)sopraan
POLLIONE (romeinse proconsul in Gallië)tenor
ADALGISA (jonge priesteres van de tempel)sopraan
OREVESO (leider van Druïden, vader Norma)bas
CLOTILDE (vertrouwelinge Norma)mezzosopraan
FLAVIO (vriend van Pollione)tenor

Inhoud

Norma, de opperpriesteres van de Druïden, houdt in het geheim van de Romein Pollione. Ze heeft 2 kinderen van hem gekregen. Speciaal voor hem stelt ze de opstand van de Galliërs tegen de Romeinen uit, in de hoop op vrede. Maar Pollione`s liefde voor Norma is bekoeld. Hij is verliefd op de jonge priesteres Adalgisa. Norma geeft daarom toch het teken voor de strijd. Pollione moet als onderpand voor de overwinning worden opgeofferd aan de goden. Als hij ondanks dat, zijn nieuwe liefde trouw blijft, is Norma hiervan zo onder de indruk, dat zij haar verraad toegeeft. Door deze bekentenis laait de liefde van Pollione voor Norma weer op, en samen bestijgen ze de brandstapel.
Akte I  
Scène 1
In een woud bevindt zich onder de eik van de maangodin Irminsul het Druïdenaltaar.
De opperdruïde Oroveso (Norma's vader) gaat voor in het gebed. Hij laat zijn haat tegen de Romeinse bezettingsmacht duidelijk blijken. Iedereen verwacht dat de priesteres Norma, het teken tot de strijd tegen de Romeinen zal geven. De Romeinse proconsul Pollione verschijnt in het gezelschap van zijn vriend Flavius aan wie hij bekent  dat hij nu verliefd is op Adalgisa. Hoewel hij de vader is van de twee kinderen van Norma wil hij haar nu kwijt. Hij heeft al nachtmerries over haar wraak. Meco all' altar di Venere.

Op een gong signaal verzamelen de Galliërs zich weer en dan komt Norma voor het eerst op om de maangodin aan te roepen aria. Casta diva, met koor. Zij wil Pollione behoeden voor de gevaren van een Gallische opstand en voorspelt daarom wel Rome`s aanstaande ondergang, maar voegt er aan toe dat de goden de tijd nog niet rijp achten voor de opstand. De gretige Galliërs moeten dus morrend nog even afzien van hun plannen. Zij spreken wel af dat, als het eenmaal zover is, Pollione hun eerste slachtoffer zal zijn. Adalgisa bevindt zich na afloop van de ceremonie alleen in het bos en loopt daar Pollione tegen het lijf. Hij verklaart haar nog eens dringend zijn liefde. Als Adalgisa zijn liefde na enig verzet beantwoordt laat Pollione haar beloven hem te volgen naar Rome. duet. Va crudele.
Scène 2
In haar vertrekken vertelt Norma aan haar vertrouwelinge Clotilde dat ze vermoedt dat Pollione haar voor een rivale wil verlaten. Zij weet niet wie die rivale is. Dan komt haar vriendin Adalgisa die Norma bekent verliefd te zijn op "een Romein". Het liefste wil zij van haar eed tot kuisheid ontheven worden. Norma weet vanuit haar eigen ervaring maar al te goed hoe Adalgisa zich voelt en toont begrip voor de situatie. duet. Ah rimembranza. Aan dat begrip komt echter snel een einde als Pollione arriveert en Norma van Adalgisa te horen krijgt dat hij de Romein in kwestie is. Norma is verbijsterd en woedend en verwijt Pollione harteloosheid. Als Adalgisa verklaart niet tussen Norma en Pollione te willen komen, gaan Norma's vervloekingen uit naar Pollione en de Romeienen. trio, Perfido,…Or basti!.
Akte II
Scène 1
Wanhopig en gekwetst bevindt Norma zich nog diezelfde nacht in de slaapkamer van haar kinderen. Ze wil dood, maar ze wil eerst Polliones kinderen vermoorden om hem te treffen.
Haar moederhart verhindert echter toe te steken. Dormono entrambi. Ze laat Adalgisa halen om haar de kinderen toe te vertrouwen en op te voeden na haar huwelijk met Pollione.
Adalgisa is onthutst over de ondankbaarheid van de Romein en deelt mee niets meer met Pollione te maken te willen hebben. Ze gaat naar hem toe om hem ervan te overtuigen bij Norma te blijven en wint daarmee  Norma's eeuwige vriendschap. duet. mira O Norma.
Scène 2
Onder leiding van Oroveso smeden de Galliërs, verzameld bij de boom van Irminsul, opnieuw plannen voor de opstand tegen de Romeinen. koor. Non parti?
Scène 3 
Pollione weigert bij Norma te blijven en dreigt Adalgisa te schaken in de tempel. Razend van woede trommelt Norma de Galliërs op om nu toch de opstand te ontketenen. De Romeinen moeten verdelgd worden. koor. guerra!  Clotilde komt melden dat Pollione in de tempel gevangen is genomen. Norma wil voor zijn nu onvermijdelijke executie nog even alleen met hem zijn en stuurt iedereen weg. Ze vertelt hem dat ze hem zal sparen, op voorwaarde dat hij Adalgisa afzweert. Maar hij weigert en zo wordt zijn dood onafwendbaar. duet. In Mia man alfin tu sei.

Ten overstaan van de Galliërs onthult Norma dan tot ieders ontzetting dat Pollione de kuisheid van een priesteres heeft geschonden. Pollione vreest het ergste voor Adalgisa, maar verrassenderwijs volgt dan niet de naam van Adalgisa, maar de bekentenis dat zij, Norma zelf, degene is geweest die zijn twee kinderen heeft gedragen. Ze smeekt het leven van de kinderen te sparen en zegt bereid te zijn de straf te ondergaan. Pollione ziet in hoe groot haar liefde moet zijn en daarmee laait zijn liefde ook weer op. Samen betreden ze, als geliefden, de brandstapel.  


(Eindhoven 27-06-1999 / Muziekcentrum Frits Philips)(concertante)

JULIAN REYNOLDSdirigent
Bezetting 
NELLY MIRICIOIUNorma (sopraan)
HUBERT DELAMBOYEPollione (tenor)
JEANNE PILANDAdalgisa (sopraan)
STEPHEN MILLINGOreveso (bas)
CORINNE ROMIJNClotilde (mezzosopraan)
DAN CHAMANDYFlavio (tenor)


(Düsseldorf 27-05-2003 / Deutsche oper am Rhein)

JOHN FIOREdirigent
WERNER SCHROETERregie
BARBARA RÜCKERTdecor
ALBERTE BARSACQkleding
HANNS - JOACHIM HAASlicht
GERHARD MICHALSKIkoor
Bezetting 
ALEXANDRA VON DER WETHNorma (sopraan)
CARLO BARRICELLIPollione (tenor)
JEANNE PILANDAdalgisa (sopraan)
CHRISTOPHORUS STAMBOGLISOreveso (bas)
NASSRIN AZARMIClotilde (mezzosopraan)
JUNG-HWAN LEEFlavio (tenor)

(Bonn 31-03-2013 / Oper der Stadt Bonn)

ROBIN ENGELEN / CHRISTOPHER SPRENGERdirigent
FLORIAN LUTZregie
MARTIN KUKULIESdecor
MECHTHILD FEUERSTEIN   kleding
BERND WINTERSCHEIDlicht
SIBILLE WAGNERkoor
Bezetting 
MIRIAM CLARKNorma (sopraan)
GEORGE ONIANIPollione (tenor)
NADJA STEFANOFFAdalgisa (mezzosopraan)
RAMAS CHIKVILADZEOreveso (bas)
EMILIYA IVANOVAClotilde (mezzosopraan)
TAMAS TARJANYIFlavio (tenor)


Als we aan Norma denken, zullen velen van ons Maria Callas in gedachten hebben. Van het grote aantal belcanto personages die zij tot leven wekte paste Norma het beste bij haar stem en persoon. De tragiek die zij in haar eigen leven steeds meer voelde, maakte dat zij in deze rol toenemend meer passie legde. Haar creatie heeft ons het allerhoogste gebracht wat opera kan bieden.
Norma is Bellini`s meesterwerk, waarin de rol van Norma, (een van de mooiste uit de hele opera-geschiedenis) extremen toont van tederheid en blinde woede. Wagner was onder de indruk van Bellini`s creatie, waarin de combinatie van de krachtige passie en indrukwekkende melodieën zijn bewondering kregen. Maar weinig sopranen hebben het vermogen en de finesse om van deze rol (een van de moeilijkste uit het hele opera repertoire) een succes te maken.