Peeters - Harry Peeters

Harry Peeters p

bas / bariton

Harry Peeters geboren in Nederlander (1960) studeerde zang aan het conservatorium van Maastricht en van Wenen. Al op 23 jarige leeftijd won hij zijn eerste prijzen, de Verdi-prijs, de Publieksprijs en de Opera Wereldprijs op het "Internationale Belvédère Concours" te Wenen. Mede vanwege dit succes kreeg hij van 1983-1985 een contract aan de Wiener Volksoper. Hij stond daar op de bühne als Basilio in Il Barbiere di Siviglia, als Sarastro in Die Zauberflöte en als Colline in La Bohème.

In 1985 debuteerde hij op het Bregenzer Festival in Oostenrijk in een nieuwe productie van  Die Zauberflöte o.l.v.Jerome Savary. Hij oogstte veel succes tijdens de Wiener Festwochen (1985) toen hij de beroemde Italiaanse bas Cesare Siepi verving bij het Requiem van Verdi, uitgevoerd o.l.v. dirigent Gianandrea Gavazzeni, met als andere solisten de sopraan Katia Ricciarelli, de alt Elena Obrasowa en de Argentijnse tenor Luis Lima. Vanwege de uitstekende recensies die hij gedurende deze festivalweken kreeg werd hij ook gevraagd voor het Requiem van (*Mozart) en voor een rol in de opera Poliuto (*Donizetti).

Tot eind 1989 was Harry Peeters vast verbonden aan Die Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf. Ook bij De Nederlandse Opera was hij meerdere malen als gast. Hij debuteerde hier in 1987 in Don Carlos als Koning Filips II. Tevens zong hij in ons land o.a. als Jacopo Fiesco in Simon Boccanegra (1989), als Colline in La Bohème (1992), als Basilio in Il barbiere di Siviglia (1994), in Symposion van Peter Schat (1994) en als Banco in Macbeth (1995), Jochanaan in Salomé (1996), Klingsor in Parsifal (1998), in Pique dame (1999) en als Zaccaria in Nabucco (2001).

Maar het grootste deel van Harry Peeters carrière speelde zich toch in het buitenland af. In februari 1987 had hij de hoofdrol in Lucrezia Borgia in Montpellier. In Genève in het seizoen 1990/1991 zong hij in Simon Boccanegra, L'Incoronazione di Poppea en Les Contes d'Hoffmann. In september 1992 stond hij in Japan in Oedipus Rex (*Strawinski).

In 1995 nam hij deel aan een internationale productie van Die Zauberflöte in Parma, Ferrara, Lissabon, Londen, Amsterdam en Ludwigsburg o.l.v. John Eliot Gardiner. In 1996 boekte deze bas in Genua opnieuw succes met de rol van Jochanaan in Salomé. In 1998 zong hij in  Fidelio en  Elektra (*Strauss) en  bij de Salzburger Festspiele in Catania en in  Mahagonny (*Weill).

Een van zijn meest succesvolle debuten was de rol van Wotan in Die Walküre te Münster. Verder zong hij in 2000 in Keulen in Das Rheingold, en Die Sache Makropoulos, en in Die Walküre en Das Rheingold in Seattle. In 2002 bij het Festival Aix - en - Provence zong hij als Chef de la police in de wereldpremière van Le Balcon gecomponeerd en gedirigeerd door (*Peter Eötvos). In 2003 werkte hij bij De Nederlandse Opera mee aan Die Zauberflöte. Verder zong hij in 2004 o.a. als Fidelio in de opera van Keulen.

In het seizoen 2005/2006 was hij te bewonderen als Mephisto in Faust bij de l`Opéra Royal de Wallonie. Er bestaan meerdere plaatopnames van Harry Peeters, en recent heeft hij een CD opname gemaakt met het Limburgs Symfonie Orkest en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Ed Spanjaard van het Requiem van Fauré.   
 

*  Der Freischutz (*Von Weber)(Keulen 03-11-1997 / Bühnen der Stadt Köln)(Caspar)(bas) 

*  Faust (*Gounod)(Luik 22-04-2006 / Opéra Royal De Wallonie)(Méphistophélès)(bas/bariton)