Die Liebe zu den drei Orangen

Liebe zu den drei Orangen.jpg

Sergej Prokofjev



(L`Amour des trois oranges)(De liefde voor de drie sinaasappels)
(Ljubov`trèm apel`siam)(1919)


(Krefeld 19-12-2010/Theater Krefeld)



Libretto van Sergej Prokofjev en Vera Janacopoulos, naar de komedie - L´Amore delle Tre Melarance - van Carlo Gozzi (1761).
Opera met een proloog en 4 aktes.
Plaats en tijd, Een denkbeeldig Koninkrijk waarin de inwoners verkleed zijn als speelkaarten.
Première, Chicago, op 30-12-1921 (in het Frans) met de Chicago Grand Opera Company. 

De liefde voor de drie sinaasappels is een een sprookje, een onnozel verhaal als reactie op de bombastische opera uit de 19e eeuw. Het gezelschap is enorm groot en het tempo uitermate snel en biedt weinig ruime voor aria`s, maar het verhaal is humoristisch en levendig. Een beroemde melodie is de mars uit de 2e akte.

Dat liefde een mens kan betoveren laat deze opera op een bijzondere manier zien. De prins wordt nl. stapelverliefd op drie grote sinaasappels, en weet niet dat in iedere sinaasappel een prinses zit.
KONING KLAVER (van een denkbeeldig land als Koning in het kaartspel)bas
DE PRINS (zijn zoon)tenor
PRINSES CLARICE (nicht van de Koning)mezzosopraan/alt
LEANDRO (de eerste minister als schoppenkoning)bariton
TRUFFALDINO (komische hofnar / seremoniemeester)tenor
PANTOLON (vertrouweling van de Koning)bariton
TCHELIO (tovenaar en beschermer van de Koning)bas
FATA MORGANA (tovenares en beschermer van Leandro)sopraan
PRINSES LINETTA (prinses in sinaasappel)alt
PRINSES NICOLETTA (prinses in sinaasappel)mezzosopraan
PRINSES NINETTA (prinses in sinaasappel)sopraan
KREONTA (kokkin)bas
FARFARELLO (demon/duivel)bas
SMERALDINA (Arabische zwarte slavin)mezzosopraan
  
  

Inhoud

Proloog.
De liefhebbers van drama, komedie, klucht en de  lyrische opera eisen dat de kunst wordt aangepast aan hun smaak. Maar de theaterdirectie zet deze zonderlingen en vechtersn op hun nummer. Zij komen met een stuk dat tegemoet komt aan de wensen van het publiek, met de vreemde naam "De liefde voor de drie sinaasappels". In twee wachtposten bij het portaal van het toneel houden zij het spel en het publiek in de gaten. Vanuit de torens en door het publiek wordt herhaaldelijk ingegrepen in de handeling op het toneel. Een heraut komt op met zijn trompet blaast en verkondigt dat de zoon van de Klaverkoning lijdt aan een ongeneeslijke zwaarmoedigheid. Het spel kan beginnen!

Akte I
Het paleis van de Klaverkoning.
De Klaverkoning is bang dat zijn depressieve zoon zal sterven. Als de prins sterft, dan zal zijn gehate nicht Clarissa de rechtmatige troonopvolger zijn. Pantalone staat de getroffen Koning bij. Een oude volkswijsheid zegt dat de ziekte door lachen kan worden genezen. Daarom geeft de Koning Leandro de opdracht om feesten te organiseren. Voor het lachen wordt de vakman Truffaldino ingehuurd. Maar Leandro smeedt een complot met Clarissa om de troon te kunnen bestijgen. Zij belooft dat zij dan met hem zal trouwen.

Als het licht uitgaat zien we Fata Morgana, de beschermster van Leandro, en Tchelio, de beschermer van de Klaverkoning. Deze twee gezworen vijanden spelen een kaartspel met de macht van de Klaverkoning als inzet. Tot driemaal toe is Tchelio de verliezer, tot groot ongenoegen van het koor. De dienstbode Smeraldine stelt Leandro op de hoogte van het machtspel wat gevoerd wordt. Leandro en Clarissa vragen zich af hoe ze de prins nog zwaarmoediger kunnen maken. Lendro wil dit doen met pompeuze tragische verzen maar Clarissa raadt hem een snellere methode aan, opium of de kogel.
Akte II
De ziekenkamer van de Prins.
Op bed, omringd door medicijnen, pillen en drankjes ligt de zieke Prins. Zelfs een komische dans van Truffaldino kan hem niet aan het lachen maken. De mooie mars die van achter de schermen klinkt geeft aan dat het feest gaat beginnen. Truffaldino gooit alle medicijnen uit het raam en draagt de Prins de kamer uit, naar de binnenplaats van het kasteel. Het feest begint met een gevecht tussen monsters, maar de Prins kan er niet om lachen.
Fata Morgana is vermomd als een oude vrouw. Truffaldino is boos omdat alles nog steeds geen lach kan toveren op het gezicht van de Prins. Kwaad duwt haar opzij, waardoor zij een enorme buiteling maakt en met haar benen in de lucht blijft hangen. De Prins begint te schaterlachen, maar de tovenares is woest en vervloekt hem.- Hij zal verliefd worden op drie sinaasappels die hij tot het einde van de wereld zal volgen -.Direct daarop trekt hij erop uit om de sinaasappels te zoeken die worden bewaakt door de tovenaar Kreonta. Truffaldino zal met hem mee gaan. De Koning probeert hem tegen te houden, maar de prins geeft aan dat hij nooit zal genezen wanneer hij thuis zou blijven en zijn vader laat hem gaan. Farfarello blaast de prins en zijn geleide naar de keuken van de tovenaar Kreonta.
Akte III
Tchelio geeft de prins een toverbandje om de gevaarlijke keukenmeid, die de drie sinaasappels bewaakt gunstig te stemmen. In ruil voor dit bandje geeft zij de sinaasappels. Ook geeft Tchelio hen nog een wijze raad. "Maak de sinaasappels niet open als er geen water in de buurt is". De Prins en Truffaldino slepen moeizaam de steeds groter wordende vruchten voort en rusten uit in de woestijn.Als de Prins slaapt snijdt Truffaldino, die vreselijke dorst heeft de eerste sinaasappel open. De mooie prinses Linetta komt te voorschijn en vraagt om water. Truffaldino snijdt daarom de tweede sinaasappel open om het sap op te drinken, maar ook daaruit komt een prinses tevoorschijn, die Nicoletta heet en ook om water vraagt. Allebei de prinsessen sterven en in paniek neemt Truffaldino de benen. De Prins ontwaakt en vindt de twee lijken. Een groep voorbij marcherende soldaten begraaft hen.
De nieuwsgierige Prins opent de derde sinaasappel. Hieruit komt de derde prinses Ninetta en hij wordt direct verliefd op haar. Ook zij wil wat drinken, en het publiek dat twee doden genoeg vindt zorgt dat er een emmer water op het toneel komt. De Prins nodigt haar uit om haar aan zijn vader voor te stellen en gaat alvast alleen vooruit om alles te regelen voor haar ontvangst. Als de prinses alleen is achtergebleven sluipen Fata Morgna en Smeraldina op haar toe en prikken haar met een speld waardoor zij verandert in een rat. Smeraldina neemt nu haar plaats in op de troon. Als de prins terug komt vindt hij tot zijn ontzetting niet Ninetta maar de negerin Smeralda op haar plaats. Maar de Koning zegt dat hij het huwelijk moet doorzetten.
Akte IV

Tchelio en Fata Morgana ontmoeten elkaar weer en krijgen een enorme ruzie waar zelfs donder en bliksem aan te pas komen. Zij beschuldigen elkaar van bedrog. Het koor grijpt in en sluit Fata Morgana op. In het paleis zien de Koning en zijn hele hofhouding die zijn teruggekeerd een grote rat op de troon zitten. De soldaten proberen de rat te doden, maar tot grote vreugde van de Prins slaagt Tchelio erin de rat weer in Prinses Ninetta te veranderen.
De Koning bestijgt de troon en kondigt het doodvonnis af voor Leandro, Clarissa en Smeraldina. Zij zullen alledrie worden opgehangen. Fata Morgana die is ontsnapt uit de toren komt tussenbeide en laat de drie in de grond verzinken, waarna zij hen volgt. Het koor is het beu en wil een einde. Zij vragen om een "lang leven de Koning". In het paleis wordt het huwelijk tussen de prins en de nieuwe Prinses gevierd.

 

(Krefeld 19-12-2010/Theater Krefeld)
GRAHAM JACKSONdirigent
ANSGAR WEIGNERregie
ROBERT SCHRAGdecor & kleding
GAËTAN DE BLECKER
licht
HEINZ KLAUS
koor
Bezetting 
MATTHIAS WIPPICHKoning Klaver / kokkin (bas)
DANIEL KIRCHDe Prins (tenor)
EVA MARIA GUNSCHMANNPrinses Clarisse (mezzosopraan/alt)
CHRISTOV ERPENBECKLeandro (bariton)
MARKUS HEINRICHTruffaldino (tenor)
MICHAEL KUPFERPantolon / Farfarello (bariton)
HAYK DEINYANTschelio (bas)
JANET BARTALOVA / DARA HOBBSFata Morgana (sopraan)
NELE VAN DEYKLinetta (alt)
MARIANNE THIJSSENSNicoletta (mezzosopraan)
ISABELLE RAZAWINinetta (sopraan)
SUSANNE SEEFINGSmeraldina (mezzosopraan)