La Bohème

La Boheme o.jpg

Giacomo Puccini    

 

(M.Gladbach 07-12-1993 / Theater Mönchengladbach)

(Keulen 21-05-1999 / Bühnen der Stadt Köln)

(Brussel 28-12-2002 / De Munt / La Monnaie)

(Krefeld 17-01-2006 / Theater Krefeld) 

(Düsseldorf 03-10-2010 / Deutsche oper am Rhein)

Libretto van Guiseppe Giacosa en Luigi Illica, naar de gelijknamige roman van Louis Henri Mürger.
Opera in 4 aktes.
Plaats en tijd. Parijs, Quartier Latin, rond 1830. 
Première. Turijn, (Teatro Regio) op 01-02-1896.  

MIMIsopraan
MUSETTAsopraan
RODOLPHO (dichter)tenor
MARCELLO (schilder)bariton
SCHAUNARD (musicus)bariton
COLLINE (filosoof)bas
PARPIGNOL (rondtrekkend handelaar)tenor
BENOIT (huisbaas)bas
ALCINDORO (raadslid)bas
POLITIEAGENT 1bas
POLITIEAGENT 2bas

Inhoud

Akte I
De dichter Rodolfo, de schilder Marcello, de musicus Schaunard en de filosoof Colline, wonen op een zolderkamer in Parijs. Het is kerstavond en ze zitten zonder geld en brandstof. Marcello, die werkt aan zijn schilderij (de tocht door de rode zee), Guesto mar rosso, kan van de kou zijn penseel niet meer vasthouden. Rodolfo offert het manuscript van een drama op om de kachel aan te maken. Colline komt thuis, het is hem niet gelukt om een paar van zijn boeken te verpanden, maar bij het zien van het vuurtje klaart zijn gezicht op. Dan komt Schaunard met geld, brandhout, iets te eten en wijn. Het loon van een excentrieke Engelse Lord. Ze besluiten de kerst in hun stamcafé Momus te vieren. De huisbaas Benoit klopt op de deur en komt de achterstallige huur innen. Hij wordt echter gepaaid met drank, en aangeschoten door de wijn begint hij te pochen over zijn avonturen met een aardige juffrouw. De vrienden spreken hun ongeloof uit, en zetten hem met geveinsde verontwaardiging de deur uit. Zij hebben nu een kostbaar wapen om voortaan alle huishuur kwijtgescholden te krijgen. De vrienden gaan op weg.
Rodolfo alleen achter gebleven wil nog even zijn artikel voor zijn nieuwe krant "Il Castoro" afmaken. Er wordt weer op de deur geklopt. Mimi de buurvrouw vraagt om vuur voor haar kaars, maar een hoestaanval dwingt haar even te blijven. Als ze naar haar kamer terug wil gaan ontdekt ze dat ze haar sleutel kwijt is. Door de tocht worden de kaarsen uitgeblazen, en als ze in het donker naar de sleutel zoeken raakt Rodolfo `toevallig` de hand van het meisje aan, die ijskoud is. Che gelida manina!  roept hij uit. In deze beroemde aria vertelt hij over zichzelf, en in een opwelling van liefde roemt hij haar mooie ogen. Mimi, zoals zij genoemd wordt is in werkelijkheid Lucie Louvet, een lief en levenslustig model dat nu aan tering leidt. aria, Mi chiamano Mimi, (een van de mooiste uit de opera, met een motief dat telkens in de opera terugkeert.) Rodolfo neemt haar in zijn armen en samen zingen zij een liefdesduet, O soave fanciunella. De vrienden roepen ongeduldig vanaf de straat waar Rodolfo blijft, en samen gaan zij gearmd naar beneden.
Akte II
In het Quartir Latin heerst een gezellige kerstsfeer. De vrienden gaan winkelen, en Rodolfo koopt voor Mimi een roze mutsje. Hij stelt haar voor aan zijn vrienden. Questa è Mimi, gaia fioraia. Hun gesprek gaat over de liefde. Plotseling is er ook een elegante dame met een rijke voorname heer. Het is Musetta, de vroegere geliefde van Marcello. Ze heeft genoeg van de oude heer Alcindoro, en doet er alles aan om de aandacht van Marcello te trekken. Zij zingt een gewaagde chanson, de beroemde wals, Quando me n` vo soletta per la via. Omdat haar ene schoen te nauw zit stuurt ze Alcindoro erop uit om nieuwe schoenen te kopen. De vroegere geliefden vinden elkaar weer. Als de kelner komt met de rekening, laten ze die op naam van Alcindoro zetten. De vrienden sluiten zich aan bij een militaire kapel, en als Alcindoro terug komt met een paar nieuwe schoenen, ziet hij dat zijn geliefde verdwenen is. Voor hem blijft alleen de rekening over voor een maaltijd van zes personen.
Akte III
Musetta en Marcello wonen in een herberg bij een van de poorten van Parijs. De Barière d`Enfer. De herberg heeft een uithangbord met een schilderij van Marcello. `De tocht door de Rode zee`. Mimi komt bij Marcello op bezoek en vertelt hem vol verdriet dat Rodolfo haar verlaten heeft. duet, Mimi! Speravo di trovarvi qui. Als Rodolfo verschijnt, verstopt ze zich achter een boom. Hij geeft zijn visie op de affaire, Mimi è una civetta. Zij is een flirt en legt het aan met een jonge Vicomte. Maar als Marcello hem terecht wijst, wordt de dichter ernstig en zegt dat hij haar verlaten heeft uit zorg voor haar gezondheid. Zij is een ernstige TB patiënt en op zijn zolderkamer verslechterde haar toestand meer en meer. Zo komt Mimi de ware reden van zijn gedrag te weten.
In haar schuilplaats krijgt zij een hoestbui, waardoor zij zich verraad. Zij vallen in elkaars armen en nemen dan afscheid van elkaar. aria van Mimi, Donde lieta uscii. Maar ze besluiten dan hun afscheid uit te stellen tot de volgende lente. Achter hun rug maken Musetta en Marcello opnieuw ruzie, kwartet, Addio dolce svegliare.
Akte IV
Rodolfo en Marcello zijn weer aan het werk op hun zolderkamer en doen aanvankelijk onverschillig, maar geven elkaar dan toe diep wanhopig te zijn. duet, O Mimi tu più non torni. Colline en Schaunard hebben alleen wat brood en haring bij zich, maar de vrienden genieten ervan, dansen en zijn in een dolle bui. Dan verschijnt Musetta met de doodzieke Mimi, die haar geliefde nog een keer wil zien. Iedereen wil het zo gerieflijk mogelijk maken voor het zieke meisje. Musetta offert haar oorringen op, en gaat de mof voor haar kopen die zij zo graag wilde hebben, en Colline verkoopt zijn kostbare jas, Vecchia zimarra, om de dokter te betalen. Rodolfo en Mimi blijven alleen achter en denken terug aan hun eerste avond, Sono andati, fingevo di dormire. De anderen komen terug. Mimi is blij met de mof. Ze denkt dat Rodolfo haar die heeft gegeven en valt in slaap.
Musetta maakt het medicijn klaar dat Marcello heeft meegebracht, maar dan ziet Schaunard als eerste dat Mimi dood is. Met een wanhopige kreet stort Rodolfo zich op het bed van zijn geliefde.  
 

(M.Gladbach 07-12-1993 / Theater Mönchengladbach)

KENNETH DURYEAdirigent
JOACHIM L. BAHRregie
HARALD STIEGERdecor & kleding
WOLFGANG MIKAtoneelregie
GEORG MENSKENSkoor
Bezetting 
ANDREA HANSONMimi (sopraan)
MARION HENSELERMusetta (sopraan)
WALTER CUTTINORodolpho (tenor)
JORGE ESCOBARMarcello (bariton)
MARK MOROUSESchaunard (bariton)
ANDREAS MACCOColline (bas)
BERNHARD SCHNEIDERParpignol (tenor)
REINER ROONBenoît (huisbaas) (bas)
WOLFGANG STEINAlcindoro (bas)
TADEUSZ NOWAKOWSKIPolitieagent 1 (bas)
MANFRED ADELTPolitieagent 2 (bas)


(Keulen 21-05-1999 / Bühnen der Stadt Köln)

ERICH WACHTERdirigent
WILLY DECKERregie
WOLFGANG GUSSMANNdecor & kleding
ALBERT LIMBACHkoor
Bezetting 
EVA BATORIMimi (sopraan)
ALEXANDRA COKUMusetta (sopraan)
ALEXANDER FEDINRodolpho (tenor)
MICHAEL VIERMarcello (bariton)
 Schaunard (bariton)
 Colline (bas)
 Parpignol (tenor)
 Benoît (huisbaas)(bas)
 Alcindoro (bas)
 Politieagent 1 (bas)
 Politieagent 2 (bas)


(Brussel 28-12-2002 / De Munt / La Monnaie)

ANTONIO PAPPANOdirigent
CHRISTOF LOYregie
HERBERT MURAUERdecor & kleding
REINHARD TRAUBlicht
RENATO BALSADONNAkoor
Bezetting 
ROSSELLA RAGATZUMimi (sopraan)
GISELLE ALLANMusetta (sopraan)
MARCO BERTIRodolpho (tenor)
PETER MATTEIMarcello (bariton)
STEPHANE DEGOUT Schaunard (bariton)
ERWIN SCHROTTColline (bas)
MARC COULONParpignol (tenor)
BERNHARD VILLIERSBenoît (huisbaas)(bas)
CHRIS DE MOOR        Alcindoro (bas)

Symfonieorkest en Koor van de Munt  


(Krefeld 17-01-2006 / Theater Krefeld)

GRAHAM JACKSONdirigent
FRANCOIS DECARPENTRIESregie
SIEGRFIED MAYERdecor
KARINE VAN HERCKEkleding
HEINZ KLAUSkoor
Bezetting 
JANET BARTOLOVA / LEA - ANN DUNBARMimi (sopraan)
DEBRA HAYS / JEANNETTE WERNECKEMusetta (sopraan)
TIMOTHY RICHARDS / KAIRSCHAN SCHOLDYBAJEWRodolpho (tenor)
SIMON PAULYMarcello (bariton)
CHRISTOPH ERPENBECK / SIMON PAULYSchaunard (bariton)
HAYK DEINYAN / MATTHIAS WIPPICH / TOBIAS PFÜLBColline (bas)
SWETLOZAR BETOV / JERZY GURZYNSKIParpignol (tenor)
YASUYUKI TOKI / JEONG - HAN LEEBenoît (huisbaas)(bas)
PETER LUTHKE        Alcindoro (bas)

Koor, Vereinigten Städtischen Bühnen Krefeld Mönchengladbach
 

 

 

(Düsseldorf 03-10-2010 / Deutsche oper am Rhein)

CHRISTOPH ALTSTAEDT
dirigent
ROBERT CARSEN
regie
MICHAEL LEVINE
decor & kleding
CHRISTOPH KURIGkoor
Bezetting 
NATALIYA KOVALOVA
Mimi (sopraan)
ELISABETH SELLE
Musetta (sopraan)
GIUSEPPE VARANO
Rodolpho (tenor)
LAIMONAS PAUTIENIUS
Marcello (bariton)
RICHARD SVEDA
Schaunard (bariton)
ADRIAN SAMPETREANColline (bas)
DMITRY TRUNOV
Parpignol (tenor)
PETER NIKOLAUS KANTE
Benoît (huisbaas)&(Alcindoro)(bas)