Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
(Jevgeni Onegin)(Russisch)
(Keulen 11-10-2000 / Bühnen der Stadt Köln)
(Düsseldorf 21-12-2004 / Oper am Rhein)
(Essen 09-12-2012 / Aalto-Musiktheater Essen)
Libretto van Pjotr Tsjaikovski en Konstantin Sjilovski naar de roman in de verzen van Alexander Poesjkin.
Lyrische Opera in 3 aktes
Plaats en tijd. St Petersburg, op het landgoed van Madame Larina, eind 18e begin 19e eeuw.
Première. Moskou (klein theater) op 29-03-1879.
Eerste officiële uitvoering. Moskou (Bolsjoi Theater) op 23-04-1881.
MADAMA LARINA | bezitster van een landgoed (mezzosopraan) |
TATJANA | haar dochter (sopraan) |
OLGA | haar dochter (alt) |
VLADIMIR LENSKI | verloofde van Olga (tenor) |
JEVGENIN ONEGIN | vriend van Lenski (bariton) |
FILIPJEVNA | oude voedster (mezzosopraan) |
PRINS GREMIN | Tatjana`s uiteindelijke echtgenoot (bas) |
MONSIEUR TRIQUET | oude Franse heer (tenor) |
Inhoud
Akte I
In de tuin van het Russisch landhuis van Madame Larina.
Terwijl de meisjes Olga en Tatjana een duet zingen, zijn Larina en de oude voedster Filipjevna jam aan het maken. Het is avond, oogsttijd en de boeren komen zingend terug van de velden. De twee meisjes, vol verlangen naar liefde en geluk, gaan naar buiten om dit alles te bekijken. Er komen twee gasten, de dichter Lensky, een bewonderaar van Olga en zijn vriend Jevgeni Onegin, een dandy uit St Petersburg. De jongelui gaan de tuin in voor een wandeling. Lensky maakt zijn geliefde Olga het hof en de naïeve Tatjana loopt samen op met Onegin, die met zijn verstandige gesprekken een diepe indruk op haar maakt. Later zit Tatjana in haar slaapkamer. Zij is verliefd geworden op Onegin en ziet in hem de held van haar dromen, die de belichaming is van haar romantische ideeën. Ze is lusteloos en kan niet slapen. Filipjevna praat met haar en probeert haar wat op te beuren. Als Tatjana alleen is schrijft zij een brief aan Onegin en bekent dat zij hem bemint. Zij vraagt Filipjevna de volgende ochtend de brief aan Onegin te geven. Een vrolijke groep meisjes is al zingend bessen aan het plukken. Hier heeft Tatjana met Onegin afgesproken. Maar Onegin vertelt haar koel dat hij zich nooit zal binden, en Tatjana blijft bedroefd achter.
Akte II
Op de verjaardag van Tatjana wordt er gedanst.
De adel uit de omgeving treft elkaar op het feest. Onegin flirt met Olga, danst een wals met haar en maakt Lenski jaloers. Hun onenigheid wordt onderbroken door een lied, speciaal geschreven ter ere van de verjaardag van Tatjana door M. Triquet, een Franse gast. De ruzie wordt hierna echter nog heviger en Lenski daagt Onegin uit tot een duel. Bij het aanbreken van de dag wachten Lenski en zijn secondant Saretski op bij een molenkolk. De vrienden staan nu als vijanden tegenover elkaar. Onegin is verschenen in aanwezigheid van zijn knecht die de pistolen draagt. Beiden weten dat dit duel onzinnig is maar vinden geen manier om af te zien van hun plan. Het duel begint. Onegin lost een schot en Lenski valt dood neer.
Akte III
Er is een groots bal in St Petersburg en Onegin is een van de gasten. Het is jaren later, hij heeft veel gereisd over de hele wereld maar voelt zich nog steeds schuldig over de dood van Lenski. Een koor zet een lied in om Prinses Gremin te verwelkomen. Tot zijn verbazing herkent Onegin in haar Tatjana. Zij is nu getrouwd, een geweldige schoonheid en een vrouw van de wereld. Haar echtgenoot stelt haar voor, en zij begroet hem koel en waardig. Hij wordt verliefd op deze knappe vrouw die hij eerder heeft afgewezen. Maar zijn liefde komt te laat.
Later in een ander vertrek wacht Tatjana op Onegin die haar een brief heeft geschreven. Zij is boos op zichzelf omdat zij nog steeds van hem houdt. Als hij binnenkomt en haar vol passie zijn liefde verklaart geeft zij toe dat ook zij hem lief heeft, maar ze wil haar echtgenoot trouw blijven. Onegin loopt weg, verslagen en vol wanhoop.
(Keulen 11-10-2000 / Bühnen der Stadt Köln)
GRAEME JENKINS | dirigent |
WILLY DECKER | regie |
WOLFGANG GUSSMANN | decor |
MARTIN RUPPRECHT | kleding |
ALBERT LIMBACH | koor |
bezetting | |
ANDREA ANDONIAN | Madame Larina (mezzosopraan) |
SONDRA RADVANOVSKY | Tatjana (sopraan) |
LUCY SCHAUFER | Olga (mezzosopraan / alt) |
ALEXANDER FEDIN | Vladimir Lenski (tenor) |
MICHAEL VOLLE | Jevgenin Onegin (bariton) |
KATJA BOOST | Filipjevna (mezzosopraan / alt) |
JOHANN TILLI | Prins Gremin (bas) |
JOHANNES PREIßINGER | Monsieur Triquet (tenor) |
SAMUEL YOUN | Trifon Petrovitsj (bas) |
ULRICH HIELSCHER | Zaretski (bas) |
(Düsseldorf 21-12-2004 / Oper am Rhein)
WILL HUMBURG | dirigent |
ANDREAS STOEHR | muzikale leiding |
GIANCARLO DEL MONACO | regie |
JOHANNES LEIACKER | decor |
BIRGIT WENTSCH | kleding |
GERHARD MICHALSKI | koor |
bezetting | |
CSILLA ZENTAI | Madame Larina (mezzosopraan) |
NATALIYA KOVALOVA | Tatjana (sopraan) |
LAURA NYKÄNEN | Olga (mezzosopraan / alt) |
ANDREJ DUNAEV | Vladimir Lenski (tenor) |
TASSIS CHRISTOYANNIS | Jevgenin Onegin (bariton) |
GWENDOLYN KILLEBREW | Filipjevna (mezzosopraan / alt) |
HANS-PETER KÖNIG | Prins Gremin (bas) |
HELMUT PAMPUCH | Monsieur Triquet (tenor) |
Trifon Petrovitsj (bas) | |
DANIEL DJAMBAZIAN | Zaretski (bas) |
(Essen 09-12-2012 / Aalto-Musiktheater Essen)
SRBOLJUB DINIC | dirigent |
MICHAEL STURMINGER | regie |
RENATE MARTIN | decor & kleding |
ANDREAS DONHAUSER | decor & kleding |
ALEXANDER EBERLE | koor |
bezetting | |
MARIE-HELEN JOEL | Madame Larina (mezzosopraan) |
VICTORIA YASTREBOVA | Tatjana (sopraan) |
ANJA SCHLOSSER | Olga (mezzosopraan / alt) |
ZURAB ZURABISHVILI | Vladimir Lenski (tenor) |
HEIKO TRINSINGER | Jevgenin Onegin (bariton) |
REBECCA RAFFELL | Filipjevna (mezzosopraan / alt) |
ROMAN ASTAKOV | Prins Gremin (bas) |
ALBRECHT KLUDSZUWEIT | Monsieur Triquet (tenor) |
GUNTER KIEFER | Zaretski (bas) |
Trifon Petrovitsj (bas) |
In Eugen Onegin zien we vormelijke dansen en grote theater momenten. De werkelijke toedracht bestaat echter uit intieme gesprekken tussen de hoofdrolspelers. Hiervan is de brief-scene van Tatjana, met monologen die vertederen en genegenheid tonen een van de mooiste voorbeelden. |