Don Sebastiano

Don Sebastiano

Gaetano Donizetti

  

(Aken 10-03-1998 / Theater Aachen)

Libretto van Eugène Scribe Opera in 5 aktes, naar het drama van Paul-Henri Foucher
Plaats en tijd. Lissabon en Marokko, 16e eeuw.
Première. Parijs (Parijse Opera) op 13-11-1843.  
 

DON SEBASTIANO (Koning van Portugal)tenor
DON ANTONIO (zijn oom regent)tenor
DON GIOVANNI DA SILVA (opperrechter)bas
CAMOENS (soldaat en dichter )bariton
BEN SELIM (heerser van Fez)bas
ZAIDA (zijn dochter)mezzosopraan
ABAIALDO (heerser van het Arabische volk)bariton
DON ENRICO (stadhouder van Don Sébastien)bas
  
Tijdens de maanden  die hij doorbracht in Venetië 1843, liet Donizetti`s gezondheid hem in de steek. Zelf dacht hij aan een kou, maar het bleek syfilis te zijn. In Venetië ontstond het idee een opera over Don Sebastiano te schrijven voor de Parijse Opera. Op 11 juli verliet hij Venetië en kwam 10 dagen later in Parijs aan. Hij had tot eind augustus de tijd om een nieuwe opera te componeren. De première was op 13 november 1843.
De opera was zo populair, waardoor hij al snel in diverse Europese steden werd opgevoerd. Op 25 november 1864 vond een uitvoering plaats in New York.

 

Inhoud

Don Sebastiano is een ingewikkeld verhaal uit de 16e eeuw met als hoofdpersoon de Portugese Koning Don Sebastiano die met de bekende dichter Camoëns op weg was naar Marokko op kruistocht tegen de Moren, samen met Zaïda een Arabisch meisje dat door Sebastiano was gered. Tijdens hun gevangenschap bedenken ze een plan om te ontsnappen vanuit Portugal naar Philip II van Spanje. Sebastiano en Zaïda worden aan het einde van de opera vermoord. De opera is in de originele versie in alle opzichten somber.
Akte I   
De introductie van het orkest lijkt wat op een begrafenis. Om het geheel wat op te vrolijken wordt gebruik gemaakt van het koor Seelers Nautoma Mettes la voille. De kruisiging van Zaïda wordt door de Koning onderbroken. In plaats daarvan wordt zij verbannen. Zij zingt de aria O mon Dieu sur la terre.
Akte II   
Die plaatsvindt in Marokko opent met een kleurrijke en toepasselijke introductie, Les delices de nos Champagnes gezongen door Zaïda`s dienaren. Zaïda`s prachtige larghetto (langzaam en breed vloeiend) aria Sol adoré de la Patrie draagt haar steentje bij aan de Italiaanse productie van (*Donizetti), net als drie kleurrijke momenten van het orkest. Pas de trois a Pas de deux een levendig en ietwat Rossiaans einde. Deze opening is voor Zaïda en Sebastiano simpel maar adembenemend.
Na een Arabische passage komt het werk tot een ongewone wending met een verdrietige maar sierlijke larghetto Seul sur la terre, met 3 hoge C`s en een Des maakt het deze Aria heel populair. In de Italiaanse versie Desserto in terra. 
Akte III  
 
Terug naar Lissabon. 
Eerste scène
een duet voor Zaïda en Albialdo, C`est qu`entous lieux 
Tweede scène

Bestaat uit Camoëns duet met Sebastiano C`est une Soldat qui vervient de la guerre.
Derde scène
eindigt met een koor.
Akte IV
De zitting van de inquisitie. 
Na de opvoering van "Ovotes souterraines", blaasinstrumenten tezamen met het koor. Het proces van Sebastiano vordert maar wordt onderbroken door de plotselinge verschijning van Zaïda, die aanvangt met het prachtige septet: D`espoir et de terreur.
Akte V  
De slotakte begint met een lied van Camoëns. Zaïda`s  Mourir pous ce qu`on aime wordt gevolgd door een duet  De moins dans ma Misère. Een beetje zwoel. Camoëns sombere barcarolle gaat over in een trio De la Prudence, het Einde.     
 

(Aken 10-03-1998 / Theater Aachen)

ELIO  BONCOMPAGNIdirigent
LUIS  ITURRIregie
CARLOS  CUGATdecor
JESUS  RUISkleding
NORBERT  HEBELkoor
ASTRID  SADRIEHtoneelregie
bezetting 
ROBERT  WORONIECKIDon Sebastiano (tenor)
ANDREAS  JOOSTDon Antonio( tenor)
RANDALL  JACOBSCHDon Giovanni da Silva (bas)
ETORRE  KIMCamoëns (bariton)
WOLFGANG  BIEBUYCKBen Selim (bas)
MONICA  MINARELLIZaïda (mezzosopraan)  
CLAUDIA  MARCHIZaïda (mezzosopraan)
MARIO  TAGHADOSSIAbialdo (bariton)
GOTZ  SEIZDon Enrico (bas)