Don Pasquale

Don Pasquale.jpg

Gaetano Donizetti


(Luik 22-02-1997 / Opéra Royal De Wallonie)

(Krefeld 23-11-2003 / Theater Krefeld) 

Libretto Giovanni Ruffini, naar "Ser Marcantonio" van Angelo Anelli.
Opera Buffo in drie bedrijven.
Plaats en tijd, Rome omstreeks 1820-1830.
Première. Théâtre Italien Parijs op 03-01-1843.  

NORINA (een jonge weduwe)sopraan
DON PASQUALE (oude vrijgezel)bas
ERNESTO (zijn neef)tenor
DOKTER MALATESTA (arts)bariton
EEN NOTARISbariton
BEDIENDE (van Don Pasquale) 

 

Inhoud

Norina, een jonge weduwe en haar aanbidder Ernesto, neef van de rijke, oudere vrijgezel Don Pasquale vertellen hem dat zij van plan zijn om te trouwen. Don Pasquale is hier niet gelukkig mee en besluit om zelf te trouwen en een eigen zoon voort te brengen, om zo Ernesto te onterven. De twee geliefden proberen hem van zijn trouwplannen af te brengen. De verklede Norina (Sofronia) zet met behulp van de sluwe dokter Malatesta een 'schijnhuwelijk' vol turbulentie en ellende in scène.
Akte I
De oude en rijke Don Pasquale is in Rome en neemt het besluit een vrouw te kiezen. Zijn vriend, Dokter Malatesta, wil hem overtuigen om Sofronia te huwen. Zij is ,, Bella siccóme un ángelo ,, zo mooi als een engel, en zij zou bovendien de zuster zijn van Malatesta, een solide waarborg voor eerbaarheid en deugd. De beschrijving van de mooie vrouw, jong en onschuldig doet het bloed van Pasquale ' Un foco insòlito '  reeds sneller stromen. Hij vertelt zijn neef Ernesto dan ook onmiddellijk over zijn aanstaande bruiloft. De jongelman moet zijn eigen huwelijksplannen aan de kant zetten en hij maakt zich kwaad als hij ontdekt dat Malatesta, die hij rekende tot zijn vrienden, hem heeft verraden door Don Pasquale te adviseren om te trouwen met Sofronia.
In haar kamer leest Norina hardop een liefdesroman voor 'Quel guardo il cavalière '  en al vlug verraadt zij haar werkelijke temperament, haar opgewektheid en innemendheid, als zij het tweede deel van haar lied zingt  'Son anch'io la virtu magica'. Dan brengt men haar een brief van de vertwijfelde Ernesto, die zich misdeeld voelt door zijn oom Don Pasquale. Ernesto is bang dat zijn plannen om met Norina te huwen nu voorgoed van de baan zijn. Als Malatesta weer bij Norina op haar kamer komt, begrijpen de twee samenzweerders dat zij vergeten zijn om Ernesto te informeren over hun opzet, die eruit bestaat de twee geliefden zo snel mogelijk te laten huwen.  
Akte II
In het huis van Don Pasquale beklaagt Ernesto zich over zijn trieste lot, waardoor hij gescheiden wordt van zijn geliefde  'Cerchero lontana terra '. Dan verschijnt Don Pasquale. Zijn vriend Malatesta laat hem meteen kennismaken met Sofronia. De gesluierde Norina speelt haar rol van deugdzame jongedame zo fijntjes, dat Pasquale haar onmiddellijk huwt en de helft van zijn vermogen aan haar vermaakt in het bijzijn van de notaris.
De ongelegen binnenkomst van Ernesto dreigt alles in de war te sturen, maar Malatesta weet hem met een korte uitleg te bedaren. Echter, meteen na het ondertekenen van het huwelijkscontract ondergaat de jonge bruid een gedaanteverwisseling en toont haar ware aard. Ze beklaagt zich over het tekort aan huispersoneel bij Don Pasquale, en besluit om hun loon te verdubbelen. Samen met Ernesto vertrekt zij voor een wandeling. De vrekkige en jaloerse oude man is hevig ontsteld, 'Son tradito…' schreeuwt hij aan wie het maar horen wil.
Akte III
In het huis van Don Pasquale loopt een menigte van nieuwe bedienden druk door elkaar in alle richtingen. Ze spreken over de ontelbare aankopen die de nieuwe vrouw des huize  heeft gedaan. De oude man, die ziet dat zijn echtgenote op het punt staat om naar het theater te gaan, wil haar dit ongepaste uitstapje verbieden. Een klap in 't gezicht doet hem begrijpen, dat zijn huwelijk voorgoed een mislukking is. Bij haar vertrek laat zij opzettelijk een briefje vallen dat is ondertekend door Ernesto. Hierin maakt hij een afspraakje met haar voor diezelfde avond. Op advies van Malatesta, die nog steeds met Norina samenzweert, neemt Don Pasquale de gelegenheid te baat om te proberen te ontkomen aan dit ongelukkige huwelijk. In de avond zingt Ernesto in de tuin een zoete serenade  Com' è gentil  en weldra voegt zijn geliefde zich bij hem.
Don Pasquale wacht op een geschikt moment en snelt dan op zijn echtgenote toe, maar helaas, haar aanbidder heeft zich uit de voeten gemaakt en zijn schone vrouw zegt dat zij enkel een frisse neus was gaan halen! Malatesta laat de jonge Sofronia weten dat zij vanaf de volgende dag zal moeten samenleven met… Norina de toekomstige bruid van Ernesto. De (echtgenote!!) van Don Pasquale wordt woedend. Nooit zal zij accepteren om met die vrouw onder een dak te wonen!
Malatesta speelt het spel verder door, en adviseert Don Pasquale om Ernesto met Norina te laten trouwen.  Het is de enige manier om te ontkomen aan deze huiselijke hel. Wanneer de oude sok uiteindelijk begrijpt dat Norina en zijn echtgenote één en dezelfde persoon zijn, is het moment gekomen om de moraal te trekken uit deze farce: "Een mens moet wel zot zijn om op hoge leeftijd te trouwen."   
 

(Luik 22-02-1997 / Opéra Royal De Wallonie)

PATRICK BATONdirigent
ALAIN MARCELregie
SONIA LESOTdecor
DAVID BELUGOUkleding
LAURENT CASTAINGTlicht
bezetting 
VICTORIA LOUKIANETZNorina (sopraan)
MICHEL TREMPONTDon Pasquale (bas)
MARIO ZEFFIRIErnesto (tenor)
PETER EDELMANDr. Malatesta (bariton)
MARC TISSONSEen notaris (bariton)
CALOGERO FARAUTOEen bediende
Orkest: L'Opéra Royal de Wallonie o.l vJEAN - GABRIEL RAELET
Koor :  L'Opéra Royal de Wallonie o.l vEDOUARD RASQUIN


(Krefeld 23-11-2003 / Theater Krefeld) 

KENNETH DURYEAmuzikale leiding
FRANCOIS DECARPENTRIESregie
KARINE VAN HERCKEregie
EMMANUEL CLOLUSdecor
JORGE JARAkleding
HEINZ KLAUSkoor
bezetting 
JUDITH ARENS / DEBRA HAYSNorina (sopraan)
HAYK DEINYAN / TOBIAS PFULBDon Pasquale (bas)
MAN - TEAK HA / KAIRSCHAN SCHOLDYBAJEWErnesto (tenor)
MIKHAIL LANSKOIDr. Malatesta (bariton)
VLADIMIR SCHMURKO / ROCHUS TRIEBSEen notaris (bariton)
LINDA FINOCCHIAROEen bediende